parallax background

TMS CLINIC

Indikácie pre transkraniálnu magnetickú stimuláciu (TMS)

Depresia

Depresia je najčastejšou psychickou poruchou a podľa Svetovej zdravotníckej organizácie aj celosvetovo najčastejšou príčinou invalidity. Riziko ochorenia na depresívnu poruchu v priebehu života je celkovo 17 %, u mužov je to 12 % a u žien viac ako dvojnásobok, 26 %. Predpokladá sa, že výskyt depresií sa bude zvyšovať a bude postihovať stále mladšie vekové skupiny.
Príznaky depresie:
·       depresívna nálada
·       strata záujmu alebo radosti z aktivít
·       pokles energie a zvýšená unaviteľnosť
·       strata sebadôvery, sebapodceňovanie
·       neodôvodnené výčitky voči sebe samému, pocity viny, zlyhania, neschopnosti
·       vracajúce sa myšlienky na smrť, či samovraždu
·       znížená schopnosť myslieť alebo sústrediť sa, váhavosť, nerozhodnosť
·       poruchy spánku akéhokoľvek druhu
·       úzkosť, napätie, bezdôvodný strach
·       podráždenosť, rozladenosť, precitlivenosť, kolísanie nálady
·       strata alebo zvýšenie chuti do jedla, strata libida

Depresia sa najčastejšie lieči antidepresívami, psychoterapiou alebo ich kombináciou. Až u jednej tretiny pacientov je liečba antidepresívami nedostatočne účinná a dochádza k rozvoju depresie rezistentnej na medikamentóznu liečbu. Okrem toho veľa pacientov liečbu pre nežiaduce vedľajšie účinky, ako je prírastok hmotnosti, znížená sexuálna túžba, nevoľnosť, ospalosť, samo ukončí. Ak pri použití tradičných postupov nedochádza k dostatočnej terapeutickej úľave, sú pre týchto pacientov k dispozícii vedecky overený a účinný spôsob liečby - Transkraniálna magnetická stimulácia (TMS).

Depresia

% mužov počas života dostane depresiu

% žien počas života dostane depresiu

% opätovný návrat ochorenia po 1. epizóde

% opätovný návrat ochorenia po 3. epizóde

Obsedantno-kompulzívna porucha (OCD)

Obsedantno-kompulzívna porucha (OCD) je psychická porucha charakterizovaná obsesiami a kompulziami. Obsesie sú nápady, predstavy, impulzy, ktoré sa opakovane a stereotypne vtierajú do mysle pacienta. Takmer vždy sú pre pacienta zaťažujúce a snaží sa im čeliť, väčšinou bez úspechu. Kompulzívne konanie – kompulzie – sú opakované, stereotypné konania. Dôvodom vzniku kompulzie môže byť úzkosť vyvolaná obsesiou.

Niektorí pacienti sú zaťažovaní opakovanými obsesiami, napríklad myšlienkami na špinu alebo baktérie, prípadne že niečo zabudli urobiť, ktoré sú spojené s nutkaním (kompulziou) umývať si ruky alebo kontrolovať veci, ako je zamykanie dverí alebo vypínanie sporáka, znova a znova. OCD je terapeuticky obtiažne ovplyvniteľná, v jej liečbe sa využíva psychoterapia, farmakoterapia a najnovšie aj Transkraniálna magnetická stimulácia (TMS). Takmer polovica pacientov, ktorí podstúpili liečbu TMS, dosiahla výraznú úľavu od chorobných symptómov. Náš TMS prístroj MagVenture má príslušný európsky certifikát CE pre liečbu OCD.

Obsedantno-kompulzívna porucha (OCD)

ťažko ovplyvniteľná liekmi

neliečená môže viesť k strate funkčnosti až invalidizácii

Posttraumatická stresová porucha (PTSP)

Posttraumatická stresová porucha alebo PTSP je stav, ktorý sa môže vyskytnúť u ľudí, ktorí zažili traumu, ako je vystavenie smrti, hrozba smrti, skutočné alebo hroziace sexuálne násilie či vážne zranenie. Približne polovica dospelých zažíva aspoň jednu traumatickú udalosť v živote a u 10 zo 100 žien a u 4 zo 100 mužov sa rozvinie posttraumatická stresová porucha.

Medzi príznaky posttraumatickej stresovej poruchy patria záblesky traumatických udalostí (flashbacky), vyhýbanie sa miestam alebo situáciám, ktoré vyvolávajú spomienky na traumu, úzkosť, prehnané reakcie na každodenné udalosti, depresia, opakujúce sa nočné mory, nespavosť. Častá je podráždenosť, hostilita, nedôvera voči ľuďom, sebadeštruktívne správanie, pocity viny, osamelosť a citová odlúčenosť.
PTSP patrí medzi ťažko terapeuticky ovplyvniteľné poruchy. V jej liečbe sa využíva psychoterapia (KBT, EMDR), farmakoterapia a najnovšie aj Transkraniálna magnetická stimulácia (TMS).
Použitím metódy TMS pri liečbe PTSP sa dosiahla výrazná a dlhotrvajúca úľava od chorobných symptómov.

Posttraumatická stresová porucha alebo PTSP

ľudia s PTSP majú 3-5x väčšie riziko depresie

takmer polovica ľudí s PTSP je závislá

Úzkostné stavy

Úzkosť, obavy a stres sú dnes súčasťou života väčšiny ľudí. Bez nej by sme nemali možnosť predvídať aktuálne alebo budúce ťažkosti a pripraviť sa na ne. Úzkosť sa dá charakterizovať ako neurčitý strach spojený s pocitom ohrozenia. Úzkosť sa stáva poruchou vtedy, keď sa stane chronickou a pocity strachu a ohrozenia zasahujú do každodenného života a schopnosti fungovať. Často tiež býva sprievodným príznakom pri depresívnej poruche, kde môže byť trvalá a trýznivá. Pri depresii spojenej s úzkosťou je vyššia pravdepodobnosť samovražedného konania. Transkraniálna magnetická stimulácia sa ukázala ako účinná metóda aj pri úzkostných poruchách a úzkosti sprevádzajúcej depresiu.

Úzkostné stavy

úzkosť zhoršuje priebeh depresie

výrazne sa zvyšuje riziko samovraždy

Závislosť od psychoaktívnych látok

Závislosť je duševný stav charakterizovaný prítomnosťou naliehavej túžby alebo nepremožiteľnej potreby opakovane užívať návykovú látku. Označenie psychoaktívna látka alebo droga sa vzťahuje na celú škálu ilegálnych (kokaín, opiáty, amfetamíny, THC) ale aj legálnych látok (alkohol, nikotín, návykové lieky, kofeín). Psychoaktívne látky, ktoré môžu viesť k vzniku závislosti, navodzujú väčšinou rôznorodé príjemné pocity alebo vedú k uvoľneniu negatívnych stavov, ako napríklad úzkosti alebo depresívnej nálady, čo motivuje k ich opakovanému užívaniu.
Závislosť je považovaná za psychickú poruchu, teda nie len prejav slabého charakteru či vôle. Charakteristické znaky závislosti od psychoaktívnych látok sú: baženie, strata kontroly nad užívaním, abstinenčné príznaky, zmena tolerancie na účinok látky, nadmerná zaujatosť užívaním látky a pokračovanie v užívaní napriek jasným dôkazom o škodlivých následkoch. Zo závislosti sa nedá vyliečiť, možná je len dlhodobá abstinencia. Najnovšou metódou pri liečbe závislosti je Transkraniálna magnetická stimulácia (TMS). Náš prístroj MagVenture má ako prvý na svete európsku CE certifikáciu pre TMS na liečbu závislosti od psychoaktívnych látok.